reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  528
  •  | 
  • Páči sa:  320x
reklama

80 strán

Lockdownové fotoknihy

Miro Jankes

Lockdownové fotoknihy

Od Vianoc sedím za počítačom. Syn s nevestou mi dali pod stromček poukážky na dve 104 stranové fotoknihy. Mali by sa použiť do 15. februára. Necelé dva mesiace, aby som vytvoril 208 strán. To sú štyri strany každý deň.

  • 2. feb 2021
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 461x
  • 4
Buď - alebo

Miro Jankes

Buď - alebo

V roku 1993 sme s kameramanom natočili film o žene, ktorá prežila koncentračný tábor v Osvienčime. Keď ich vlak, zostavený z dobytčích vagónov, doviezol do koncentráku, priamo pri ňom stál doktor Mengele.

  • 28. mar 2018
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 464x
  • 5
Mesiac

Miro Jankes

Mesiac

Mal som asi desať rokov. Večer, okolo ôsmej, prišla mama zvonka a povedala, že počula kuvikať kuvika. Podľa povery to malo veštiť smrť v okolí. So strachom som sa pozrel  von oknom. Dali sa jasne rozoznať kontúry drevenice za potokom, v ktorej kedysi bývala babka. Mesiac v splne osvetľoval aj dom starých Mikušovcov na Rakovci vedľa Hrábia. Muselo to byť niekedy na jeseň, v zime, alebo skoro na jar, pretože orech pri dome nemal lístie. Asi o pätnásť  rokov neskôr som namaľoval malý obrázok, ktorý mi pripomínal atmosféru toho večera.

  • 1. mar 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 700x
  • 2
Pod mostom

Miro Jankes

Pod mostom

Keď sme boli malí a neposlúchali sme mamu, hovorila nám, že nás vyženie z domu a budeme spávať pod mostom. Bola to pre nás hrozná predstava. Spálňu jedného takého zlého "decka" som dnes našiel pod Slimákom v Martine.

  • 22. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 846x
  • 3
Spánok pod hviezdami

Miro Jankes

Spánok pod hviezdami

Dnes bolo cez deň tridsať, zajtra má byť ešte o tri viac.Vytiahol som si v synovom podkrovnom byte na štvrtom poschodí na terasu v streche nafukovačku s kompletnou výbavou na spanie. Je asi 18 stupňov. Noc preberá miesto po odchádzajúcom dni. Ani jeden obláčik. Škoda, že pouličné lampy mesta prebíjajú slabé svetlo hviezd.

  • 2. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 735x
  • 4
reklama
Dve fotky, ktoré je škoda vyhodiť

Miro Jankes

Dve fotky, ktoré je škoda vyhodiť

Keď je leto, keď je horúco,alebo naopak, keď nekonečné mesiace prší, aj vtedy mám v podvedomí slová Hammelovej pesničky:

  • 21. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 681x
  • 12
Vlaky

Miro Jankes

Vlaky

Zasa bolo cítiť vôňu spáleneho uhlia a počuť rytmický zvuk vyrážajúceho dymu a pary z komína.Zasa ma to dojalo.Každý rok okolo 1.júna, keď vrútocká výhrevňa poriada deň detí, vráti sa mi na okamih detstvo.Je to presne tak ako vtedy. Ale iba sekundu - dve, kým si neuvedomím, aké je všetko iné.

  • 31. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 748x
  • 12
Cesta do rodnej dediny a späť

Miro Jankes

Cesta do rodnej dediny a späť

Najskôr sme sa zastavili v Považskej Bystrici. Mesto sa úplne mení. Stavba dialničného mosta je už neprehliadnuteľná. Stále pochybujem, či bol vybratý ten najsprávnejší variant.

  • 24. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 205x
  • 11
Čierno - biele

Miro Jankes

Čierno - biele

Stožiar, izolátory, telefónne drôty.Dym najskôr z parných, neskôr z motorových lokomotív.Dážď a slnko všetko zakonzervovalo.

  • 13. máj 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 077x
  • 1
Bez pointy

Miro Jankes

Bez pointy

Keď som bol malý, myslel som si, že všetko, čo bolo okolo mňa, tak funguje odjakživa.Že ľudia ktorých som spoznal ako starých, boli starí vždy. Nikdy som si nepredstavoval otca ako chalana, alebo mladého muža. Vždy bol pre mňa asi 50 ročný. Mladšieho som ho videl iba na málo fotkách, ale aj tam vyzeral skoro rovnako staro. Plešinu mal od tridsiatich rokov a moc sa nemenil.

  • 12. apr 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 218x
  • 3
reklama
More

Miro Jankes

More

Rok 1993. Mal som tridsať rokov. Prvý krát pri mori v Chorvátsku na Istrii.

  • 9. apr 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 996x
  • 5
Všetky krízy sveta aj tá moja

Miro Jankes

Všetky krízy sveta aj tá moja

Parafrázujem názov knihy Charlesa Bukowského All the assholes in the world and mine ( v českom preklade Všechny řitě světa i ta má ) .Pustím televíziu a nič iné z nej nevylezie iba kríza, kríza, kríza.

  • 15. feb 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 032x
  • 10
V pondelok

Miro Jankes

V pondelok

Ráno netreba skoro vstávať. Ešte je dosť času. Tomáš sa osprchuje, zoberie čisté prádlo. Sedem hodín. Sestrička hovorila, že sa ráno môže trochu najesť.

  • 4. feb 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 700x
  • 0
Ticho

Miro Jankes

Ticho

Zotmelo sa. Zostal som v byte sám. Žena odišla do roboty, dcéra odcestovala na výšku do Prešova, syn je v Brne. Vypol som televízor, počítač. Ticho ako kedysi doma. Vlastne doma tikal na stole neustále budík.

  • 20. jan 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 003x
  • 2
Včera

Miro Jankes

Včera

Zbaliť si buchty do batôžka a odísť. Opustiť rodičov, územie, kde poznáš každý kameň a ísť do úplne cudzieho sveta. Odolávať nástrahám: divožienkam, vílam, čarodejniciam. Ísť si za svojím, nedať sa zlákať, zvábiť.

  • 24. aug 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 023x
  • 0
reklama
Svätojánske mušky

Miro Jankes

Svätojánske mušky

Dnes som sa po rokoch na ne zasa išiel pozrieť. Z domu viem, že majú rady vodu. Prešiel som okolo desiatej večer ku Turcu. Je to od nášho bytu asi dvesto metrov.

  • 23. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 554x
  • 4
Prišiel cirkus

Miro Jankes

Prišiel cirkus

Na okraji mesta

  • 18. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 136x
  • 8
Dálnie

Miro Jankes

Dálnie

Samota na konci sveta. Bezhlavý kôň. Nejasný príbeh. Ľudia ho videli pásť sa na lúke pod lesom. Tráva bola možno taká vysoká, že mu v nej hlava celkom zmizla a od toho vznikol príbeh. Alebo ho videl opitý furman, keď sa vracal z krčmy v dedine. A opití furmani môžu vidieť čokoľvek.

  • 17. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 805x
  • 0
Stále sa rýpeš v minulosti

Miro Jankes

Stále sa rýpeš v minulosti

Na detstve bolo zaujímavé, že sme boli oveľa bližšie k zemi. Boli sme menší, mali sme iný uhol pohľadu. Videli sme oveľa viac detailov. Žiadne nadhľady, pozorovania z diaľky. Všetko tesne pred očami. Boli sme v strede dejov.

  • 14. jún 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 460x
  • 5
Nápisy na stenách

Miro Jankes

Nápisy na stenách

Nebudem nadávať na grafiťákov, aj keď sa mi nepáči, že ani jeden novozateplený dom v Martine im neunikol. Je to také jednoduché kúpiť si farbu v spray-i a postriekať svojim podpisom všetky domy v meste. Možno by to bola zaujímavá téma pre psychológa.

  • 19. apr 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 925x
  • 25
reklama
SkryťZatvoriť reklamu