reklama

Archeologické zakopávky

Prvý krát som sa stretol s archeologickými vykopávkami, keď som mal asi sedemnásť rokov. Boli sme na stanovačke na Kláštorisku v Slovenskom raji a archeológovia robili výskum asi sto metrov od nás. Že existujú aj archeologické

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

zakopávky som sa dozvedel až včera.
Kamarátka zdieľala príspevok, že sa na nálezisku pod Vyšehradom organizuje brigáda. Stretnutie pred obchodom v Jasenove o ôsmej ráno.
Vyrážam z Martina pred šiestou. Včera bola celkom zaujímavá hmla. Ale mal som po nočnej a potreboval som sa vyspať. Dnes je počasie takmer rovnaké. Jasno, no v meste je vidieť iba na pár desiatok metrov.
Cestou do Jasenova som sa zastavil v Abramovej. Slnko ešte nevyšlo. Mám minimálne hodinu, aby som niečo nafotil.

ráno min
ráno min (zdroj: Miro Jankes)
východ slnka
východ slnka (zdroj: Miro Jankes)

Kostolík aj okolité polia sa striedavo ponárajú a vynárajú z hmly.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Abramová I
Abramová I (zdroj: Miro Jankes)
Abramová II
Abramová II (zdroj: Mirro Jankes)
les v hmle
les v hmle (zdroj: Miro Jankes)
polohmla
polohmla (zdroj: Miro Jankes)

Vždy, keď sem prídem, hmla mi ukáže ďalšiu, novú tvár, ktorú som predtým nevidel.
Nafotil som množstvo obrázkov, až kým hmla úplne nepohltila kostolík.
Po stretnutí s ostatnými brigádnikmi pri obchode v Jasene sa časť vybrala hore terénnym autom. My ostatní, ktorí sme sa nezmestili, sme vykročili pešo. Auto by nás malo vyzdvihnúť niekde v polceste, keď dopraví prvú časť ku nálezisku. Hmla už je iba v údoliach.

Turiec
Turiec (zdroj: Miro Jankes)

Na pavučinách zostali kvapky rosy.

panučina
panučina (zdroj: Miro Jankes)

Cesta z dediny ku nálezisku trvá pešo asi trištvrte hodiny. Auto sa pre nás vrátilo.
Bez človeka, ktorý vie, kde vykopávky prebiehajú, by som to nenašiel.
Prekvapila ma rozloha náleziska aj to, čo tam našli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
nálezisko
nálezisko (zdroj: Miro Jankes)
detail vykopávok
detail vykopávok (zdroj: Miro Jankes)

Nebudem svojimi slovami prerozprávavať, čo som sa všetko dozvedel. Celkom dobre je to opísané v tomto článku. Aj keď od jeho publikovania sa rozsah nálezov rozšíril. Tu sú ďalšie, aktuálnejšie informácie.
Na nálezisku už pracovalo niekoľko brigádnikov pod vedením jedného z archeológov. Pozakrývali nálezy geotextíliou. Poprikladali ju opatrne vrstvou väčších kameňov, aby sa nepoškodila. My sme na túto prvú vrstvu ukladali ďalšie vrstvy. Všetko by to malo slúžiť na to, aby sa obnažené múry nerozpadávali pôsobením poveternostných podmienok dovtedy, kým sa nerozhodne, čo sa s nimi bude robiť ďalej.
Kamene sme vŕšili na zakrývané nálezy asi tri hodiny, keď zrazu jedna z brigádničok povedala, že na kope so suťou, z ktorej sme vyberali kamene, niečo piští. Po odstránení niekoľkých volne poukladaných skál sme objavili tohoto malého tvora. Vyzeral ako nedávno narodený.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
piskor
piskor (zdroj: Miro Jankes)

Kamene pribúdali. Svaly začínali bolieť. Časť našej roboty vidno na nasledovnom obrázku.

zakopavka
zakopavka (zdroj: Miro Jankes)

Po štyroch hodinách musím pomaly končiť. Idem večer na nočnú a ešte sa potrebujem vyspať.
Bola to jedna z najlepších brigád, ktorú som kedy v živote absolvoval.
Všetky obrázky sa kliknutím zobrazia v lepšom rozlíšení v novom okne.

Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  528
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu