reklama

Trojdňové mapovanie salamandry škvrnitej

Počas dažďa som na túre nebol niekoľko rokov. Vždy podrobne sledujem predpovede počasia. Kvôli foteniu čakám aj niekoľko týždňov, aby som vystihol slnečný deň. Najlepšie iba s trochou oblakov, prípadne s rannými hmlami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Na zajtra som si naplánoval Šútovskú dolinu od Rieky až po vodopád. Bude to výnimočné, pretože má celý deň pršať. Robím to preto, lebo by som po dlhých rokoch chcel znova vidieť naživo salamandru škvrnitú.

Prvý deň - utorok 9.6.2020

Dnes slabo mrholí. Je podvečer. Skočím sa pozrieť do Turčianskej Štiavničky. Na konci dediny sú v lese nad minerálnym prameňom Teplické serpentíny. Podľa informačného panelu na ich začiatku, ich dal vytvoriť v rokoch 1870 -75 gróf Révay. Je to sústava chodníčkov, popri ktorých tečie malý potôčik.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
serpentiny min
serpentiny min (zdroj: Miro Jankes)

Podľa wikipédie salamandra škvrnitá obľubuje listnaté lesy s čistými bystrinami. Vychádza na lov podvečer, najlepšie za vlhkého počasia. Všetky podmienky som splnil. Na informačnom paneli je napísané, že na tomto území by sa mala vyskytovať. Vlhko tu je. Prechádzam pozorne po chodníčkoch. Sledujem okolie, aby mi nič neuniklo.

datelinka
datelinka (zdroj: Miro Jankes)

V jednom z jazierok plávajú dosť veľké ryby.

jazierko
jazierko (zdroj: Miro Jankes)
ryba
ryba (zdroj: Miro Jankes)

Dôkladne sa pozerám pod nohy aj na potôčik, pretekajúci popri chodníkoch. No jedinými živočíchmi, ktoré objavujem sú páriace sa slimáky.

slimáky
slimáky (zdroj: Miro Jankes)

Nezobral som si statív. Je tu už dosť šero, preto ich fotím s bleskom.
Vyšiel som až na samý koniec.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
vývraty
vývraty (zdroj: Miro Jankes)
pierko
pierko (zdroj: Miro Jankes)

Na salamandru som dnes šťastie nemal. Bude to asi ako s rybármi. Niekedy im trvá aj týždeň, kým sa im podarí chytiť nejakú rybu. Uvidíme, čo nájdem zajtra.

Druhý deň - streda 10.6.2020

Možno by som urobil lepšie, keby som sa vybral do rodnej dediny. Poznám tam miesta, kde salamandry škvrnité žili. Ako deti sme ich dokonca pár krát držali v ruke.
Netuším, či v Šútovskej doline nejakú nájdem. Keď nie, nakoniec sa nič nestane. Aspoň sa prejdem.
Auto som nechal na parkovisku. Zatiaľ neprší. Potešili ma pohľady na Kriváň a Chleb z cesty pri Krpeľanoch.

Veľký fatranský Kriváň min
Veľký fatranský Kriváň min (zdroj: Miro Jankes)
chleb min
chleb min (zdroj: Miro Jankes)

Celou trasou od parkoviska až po vodopád nikoho nestretnem. Prechádzam okolo potoka, kontrolujem malé prítoky z pravej strany. No ani po hodine a pol chôdze žiadne salamandry nevidím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
stavy
stavy (zdroj: Miro Jankes)
strom na skale min
strom na skale min (zdroj: Miro Jankes)
lopuchy
lopuchy (zdroj: Miro Jankes)

Možno som mal ten článok nazvať mapovanie slimáka záhradného. Tých som našiel niekoľko.

slimák zahradny min
slimák zahradny min (zdroj: Miro Jankes)

Človek si dačo vymyslí, už vidí ako všetko parádne vyjde. A realita je úplne iná.
Pri vodopáde tiež nikto nebol.

vodopád min
vodopád min (zdroj: Miro Jankes)
prudy vody
prudy vody (zdroj: Miro Jankes)

Salamandry som nakoniec našiel. Ale úplne na inom mieste, než som očakával. A ani nenapíšem presne kde, aby som ich ochránil.
Jedna bola dosť ďaleko od potoka, aj keď smerovala k nemu.

salamandra I min
salamandra I min (zdroj: Miro Jankes)

Ďalšiu som našiel učupenú pri skale.

salamandra II min
salamandra II min (zdroj: Miro Jankes)

Na asi kilometrovom úseku som ich nakoniec postupne našiel päť. Jedna sa brodila v plytkej vode.

salamandra III min
salamandra III min (zdroj: Miro Jankes)

Urobili mi radosť. Prestával som veriť, že ich nájdem.

Tretí deň - štvrtok 11.6.2020
Dnes skočím na chvíľu na začiatok ferraty pod Martinskými hoľami. Aj toto je miesto, kde by mali salamandry žiť. Pršať začína až popoludní.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
zlaty potok min
zlaty potok min (zdroj: Miro Jankes)

Dostanem sa ku opusteným pozostatkom po banskej činnosti z minulého storočia.

bansky vozik
bansky vozik (zdroj: Miro Jankes)
kolajnice min
kolajnice min (zdroj: Miro Jankes)
drtič rudy
drtič rudy (zdroj: Miro Jankes)

Aj keď sa snažím hľadať nielen pri potoku, ale aj pod lístím, salamandre tu nie sú.
Kúsok nad zasypanou štôlňou sa obraciam naspäť.

praslička
praslička (zdroj: Miro Jankes)

Zhodnotenie
Za tri dni som prešiel tri lokality. Spolu som našiel päť salamandier škvrnitých. To, že pri Teplických serpentínach ani pri ferrate neboli neznamená, že tam nežijú. Akurát som nemal na ne šťastie.
Myslel som, že naše doliny sú bez života. Aspoň tá Šútovská určite nieje. Keby sa všetky zvieratá, chrobáky, motýle z toho územia dali zoradiť na jeden futbalový štadión, asi by sme sa čudovali, koľko ich je.
Všetky obrázky sa rozkliknutím zobrazia v novom okne v lepšom rozlíšení.

Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  528
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu