reklama

Svetlá a tiene

Pri surfovaní po kanáloch káblovky som asi pred pol rokom narazil na program ČT ART. Pozerávam ho takmer každú noc a nič lepšie som v televízii za posledné roky nevidel. Minulý týždeň dávali na ňom dokumentárny film

Písmo: A- | A+
Diskusia  (23)

Chytilová versus Forman. Režisérka ho natočila v roku 1981 pre belgickú televíziu. Kladie Formanovi provokatívne otázky a on sa jej snaží na ne odpovedať / neodpovedať.
Nepokojná kamera, ktorú možno nájsť takmer vo všetkých Chytilovej filmoch. Kontrasty rušného veľkomesta a pokojnej dedinskej krajiny. No okrem formy je dôležitý aj obsah.
Formanove filmy som videl asi všetky. Niektoré aj viackrát. Ešte za totality som sa prepašoval aj s kamarátom na premietanie jeho filmu Prelet nad kukučím hniezdom pre martinských hercov, ktorí práve skúšali hru Eniki beniky. Bol v origináli a simultánne ho pri premietaní prekladal Martin Porubjak.
No až Chytilovej dokument ma prinútil sa k Formanovi vrátiť a pozrieť si znovu niektoré jeho filmy.
V dokumente napríklad hovorí približne toto: Človek nemá sám zo seba takmer nič. Všetko čo robí je dôsledkom toho, čo doteraz zažil, videl, počul... Človek sa musí iba snažiť, aby nikoho nenapodobňoval. Príde k tomu až časom. Ale je to treba urobiť. Možno sa to bude zdať iným nudné, možno to nikoho nebude zaujímať. Ale cenné je iba to, čo je jedinečné. Načo opakovať niečo, čo už urobil niekto iný. Nebudeš to ty. Nebude to originál. Vždy to bude iba nepodarená napodobenina.
Preto by som sa aj ja chcel odpútať od toho, čo som fotil doteraz. Odpútať sa od toho, čo som videl v knižkách o fotografoch, na fotografických výstavách. Nerobiť to, čo sa páči všetkým. Robiť iba to, čo sa páči mne. A nájsť odvahu robiť aj to, čo sa nikomu inému nepáči. Ale čo je súčasť môjho vnútra. O čom som vnútorne presvedčený, že to má zmysel a chcem to iným ukázať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
schody min
schody min (zdroj: Miro Jankes)

Obr.1 Únikový východ

Na tento druhý obrázok je možno lepšie si kliknúť, aby sa objavil v novom okne celý.

oko min
oko min (zdroj: Miro Jankes)

Obr.2 Všetci ťa sledujú.

Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  528
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu