reklama

Lietavský hrad

Objavil som ho dosť neskoro. Minulý rok v máji som sa tam bol pozrieť prvý krát. Zaujala ma jeho rozľahlosť, ale aj spôsob, akým sa ho snažia zachrániť. Včera poobede som sa rozhodol, že sa tam po roku vrátim.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vyrazil som okolo druhej popludní. No ďaleko som sa nedostal. Kúsok za Dubnou skalou stáli autá v obidvoch pruhoch smerujúcich na Žilinu. V rádiu som si naladil dopravný servis. Hlásili, že sa pod Strečnom pokazil kamión a dopravu tam riadia policajti. Úplne som zabudol do mojich plánov zarátať koeficient Strečno. Ten článok som napísal pred jedenástimi rokmi a odvtedy nestratil nič na svojej aktuálnosti. Stáli sme na mieste asi pätnásť minút, kým sme sa prvý krát pohli. Mnoho nedočkavcov sa otočilo a vracalo sa späť. Kolóny sa pomaličky posúvali. Trvalo skoro hodinu, kým sme sa z dvoch pruhov dostali do jedného. V protismernom pruhu prešlo auto s majákmi a za ním odťahovací kamión. Na moste nad železnicou - kúsok od tunela sme zastali na ďalších pätnásť minút. Kamióny, prechádzajúce od Žiliny most zakaždým dosť rozhúpali. Prekvapilo ma to. Neviem, či je to normálne. Kúsok za zákrutou stálo odstavené osobné auto so zapnutými výstražnými svetlami. To bola asi prvá zátka, ktorá spomaľovala dopravu. Stála pri ňom nejaká bezradná žena. Obehnúť sme ju mohli iba vtedy, keď nešlo nič z protismeru. Kolóna sa pomaly rozbehla. Pokazený kamión pod Strečnom stál na parkovisku spolu s odťahovým ťahačom. Cesta, ktorá mala trvať asi trištvrte hodiny mi zabrala viac než dve.
Zaparkoval som v Lietavskej Svinnej pri kostole. Odtiaľ vedie na hrad značený chodník. Keď som tam bol prvý krát, nejako som poblúdil. Značenie je dosť nevýrazné a chodníček na hrad ide pomedzi záhrady rodinných domov, zarastený stromami. Našiel som ho, až keď som sa vtedy vracal po značenej ceste naspäť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
zrúcanina min
zrúcanina min (zdroj: Miro Jankes)

Obr.1 Hrad som si vyfotil pred odchodom z dediny aj z náprotivnej strany. Takto zdiaľky vynikla jeho veľkosť.
 

vstupná brána
vstupná brána (zdroj: Miro Jankes)

obr.2 Oproti minulej návšteve tam pribudlo množstvo lešení.
 

bilboard
bilboard (zdroj: Miro Jankes)

obr.3 Hrad, ako množstvo iných na Slovensku, opravujú nezamestnaní.
 

hradby min
hradby min (zdroj: Miro Jankes)

obr.4, 5 Na mnohých miestach je vidieť výsledky ich roboty.

roh min
roh min (zdroj: Miro Jankes)

Spevňujú múry, opravujú otvory po oknách a bránach. Oproti minulému roku som si všimol, že na niektorých miestach odstránili aj kríky a malé stromčeky, ktoré sa uchytili na hradbách a rozrušovali múry.

obr.6,7 Cez jednu z brán som sa dostal do centrálnej časti hradu.

brána min
brána min (zdroj: Miro Jankes)
stred hradu
stred hradu (zdroj: Miro Jankes)

obr.8 Páči sa mi citlivé riešenie jedného z otvorov po okne. Zdá sa mi to také stredoveké.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
okno
okno (zdroj: Miro jankes)

obr.9,10,11,12 Prešiel som si väčšinu sprístupnených častí.

vlajka min
vlajka min (zdroj: Miro Jankes)
stena min
stena min (zdroj: Miro Jankes)
stena II min
stena II min (zdroj: Miro Jankes)
kruhový múr min
kruhový múr min (zdroj: Miro Jankes)

obr.13 Je odtiaľ celkom pekný výhľad na Žilinu.

Žilina min
Žilina min (zdroj: Miro Jankes)

obr 14,15 Obišiel som ho ešte z vonkajšej strany.

veža min
veža min (zdroj: Miro Jankes)
hranata veža min
hranata veža min (zdroj: Miro Jankes)

Po prehliadke hradu som sa vrátil do dediny. Prešiel som si aj tam niekoľko uličiek.
obr.16 Takmer storočný dom.

starý dom
starý dom (zdroj: Miro Jankes)

obr.17 Modelka

cica min
cica min (zdroj: Miro Jankes)

obr.18 Posledný záber je z odpočívadla pod Starhradom. Pri zapadajúcom slnku som ho ešte nefotil. Niekde som počul, že aj na Starhrade sa čoskoro začne s opravami.

starhrad min
starhrad min (zdroj: Miro Jankes)

Všetky obrázky sú rozklikávacie.

Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  528
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu