reklama

Slovenské minipamukkale

Keď som si pozeral na internete obrázky z tureckého Pamukkale, hovoril som si aká krása. Až nedávno som sa dozvedel, že ich miniatúru máme aj kúsok od nás. Na okraji Stankovian je niekoľko vrtov, z ktorých vyteká minerálna voda.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Silná mineralizácia spôsobuje, že na lúke pod prameňmi sa vytvárajú malé ploché travertínové jazierka.
Bol som sa tam dnes pozrieť. Auto som nechal odstavené v dedine pri kostole a vybral som sa popri Váhu a neskôr popri železnici smerom na západ.
V dedine je niekoľko zachovaných dreveničiek.
 

okná min
okná min (zdroj: Miro Jankes)

Cesta za poslednými domami prešla popod železnicu. Ja som sa vybral po zarastenej poľnej ceste medzi traťou a Váhom. Bolo okolo deviatej ráno.
 

ovce min
ovce min (zdroj: Miro Jankes)

 Za riekou sa na hrebeni prevaľovali nízke oblaky.

oblaky min
oblaky min (zdroj: Miro Jankes)


Na rozkvitnutých lúkach poletovalo množstvo motýľov.
 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
biely min
biely min (zdroj: Miro Jankes)
biely II min
biely II min (zdroj: Miro Jankes)
čierny
čierny (zdroj: Miro Jankes)

Tento pil rosu z trávy.

Po poľnej ceste som sa dostal až ku železničnému priecestiu. Počkal som, kým prefrčal vlak a prešiel som sa na druhú stranu. Oblasť sa volá Močiar. Išiel som cez vychodený chodníček smerom ku bielym plochám na hornom okraji lúky. Prechádzal som okolo zaujímavých netradičných kvetov. Na informačnej tabuli som si neskôr prečítal, že sú to páperníky širokolisté.
 

páperník min
páperník min (zdroj: Miro Jankes)
páperník II
páperník II (zdroj: Miro Jankes)

Dostal som sa k prvému prameňu. Voda vyteká zo skorodovanej rúry.
 

vrt min
vrt min (zdroj: Miro Jankes)

Pod prameňom sa na lúke vytvorili malé travertínové jazierka.
 

jazierka min
jazierka min (zdroj: Miro Jankes)

Z diaľky vyzerajú naozaj ako močiar, no zblízka sú to malé Pamukkale.
 

travertín min
travertín min (zdroj: Miro Jankes)
detail jazierok min
detail jazierok min (zdroj: Miro Jankes)

Kúsok od prvého vrtu je malé jazero so zelenou vodou, v ktorej sa pravdepodobne dá kúpať. Skúšal som teplotu, ale nezdala sa mi teplejšia, než normálna voda.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
jazierko min
jazierko min (zdroj: Miro Jankes)

V strede z viacerých miest vychádzali bubliny. Je to tam, kde je odlišná farba vody.
 

prameň II min
prameň II min (zdroj: Miro Jankes)

Po prehliadke som sa vybral naspäť. Teraz som sa vracal popod les po lepšej poľnej ceste.

žlty kvet min
žlty kvet min (zdroj: Miro Jankes)
žltý kvet min II
žltý kvet min II (zdroj: Miro Jankes)



Mám ešte dosť času. Skúsim sa ísť pozrieť na druhú stranu Váhu do Rojkova. Aj tam by malo byť travertínové jazierko.

Pri prechádzaní po zavesenej lávke ponad Váh som si vyfotil Šíp.
 

Šíp min
Šíp min (zdroj: Miro Jankes)

Jazierko som našiel za chvíľu. Je pár desiatok metrov od hlavnej cesty.
 

Rojkov min
Rojkov min (zdroj: Miro Jankes)

Tak isto sa z vody každú chvíľu vynorili malé bubliny. Okolo jazierka lietala veľká vážka. Nechcela si nikam sadnúť. Už som sa zmieril s tým, že si ju nevyfotím, keď si to rozmyslela.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
vážka min
vážka min (zdroj: Miro Jankes)

Zasa zaujímavý kúsok Slovenska, o ktorom by som sa bez internetu nedozvedel.
Všetky obrázky sú rozklikávacie.

Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  527
  •  | 
  • Páči sa:  314x

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu