reklama

Rozhovor s Antonom Šoukalom - II. časť

Druhá časť rozhovoru s Antonom Šoukalom - amatérskym spisovateľom, maliarom a animátorom. V nej sa venujeme niektorým animovaným filmom z jeho archívu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Iné je chodiť do kina a pozerať sa na filmy a iné je film natočiť. Kedy vás napadlo, že by ste to chceli skúsiť?

To, že by som to mal skúsiť, ma nenapadlo nikdy. Vždy som vedel, že by som to určite dokázal. Len som nemal možnosť to zrealizovať. Keď sa u nás objavil 8 mm film, okamžite som si kúpil kameru a premietačku. Ale bol som sklamaný nepružnosťou servisu. Zábery, ktoré som natočil, som si mohol premietnuť po viac ako troch mesiacoch. Toľko vtedy trvalo vyvolanie filmu. Dosť ma to odradilo.
Vtedy som sa začal venovať filmovej animácii. Ale všetko bolo neuveriteľne zložité a zdĺhavé. Napriek všetkému som natočil asi desať ručne kreslených filmov. Využil som moju schopnosť kresliť.
Všetko sa zmenilo nástupom videa a počítačov. Všetko sa stalo jednoduchšie a operatívnejšie.
Keď som musel z rôznych, mnou nezavinených dôvodov s videom skončiť, dosť ma to zasiahlo. Keďže som od prírody aktívny človek, nepodľahol som depresii a našiel som si inú činnosť, ktorá ma naplno zaujala a zamestnala.

Keď sme si spolu pred časom pozerali váš obsiahly archív, páčil sa mi váš animovaný film Gedulo. Ako a prečo vznikol?

Gedulo nebol môj prvý ani posledný animovaný film. Môj prvý film sa volal Kocúr a kaša. Bol to len drobný animovaný vtip. Skúška, či to dokážem. Potom nasledovalo mnoho ďalších filmov.
Taký animovaný film nebola práca na desať minút, alebo na niekoľko hodín, ako si laik možno predstavuje. Štvorminútový animák som ručne kreslil niekoľko mesiacov. Bolo treba nakresliť priemerne tritisíc obrázkov.
Do toho nepočítam prípravu podrobného scenára.
Ale vráťme sa k filmu o Gedulovi.

((video))

Ako a prečo vznikol?
Raz sa mi dostal do ruky holandský poznámkový kalendár pre študentov. Bol tam kreslený komix o myšiakovi s menom Gedulo.
Zaujal ma.
Nebola to len bláznivá Disneyovská karikatúra. Tento myšiak bol iný. Tento mal charakter.
Na námet tohto komixu som urobil prvý film. Volal sa Gedulo a gombík. Dopadol dobre. Hneď som sa pustil do druhého Gedula.
Mal som pripravené námety na ďalšie Gedulovské príhody. Už som ich nemohol zrealizovať. V tej dobe keď som kreslil a dokončoval druhú časť Gedula, u nás práve zanikol 8 mm film. Stalo sa to naraz. Z obchodov zmizli 8 mm filmy. Vtedy som musel s animáciou skoro na desať rokov prestať.
Začal som znova až keď sa počítače natoľko zdokonalili, že dokázali spracovať video.
Teraz to bolo úplne o niečom inom. Ku Gedulovi som sa už nevrátil.

To už bolo v období, keď sme sa náhodou zoznámili.
Potom prvé spoločné pokusy s animáciou v počítači. Moja malá spoluúčasť na jednom z vašich filmov.
Ja som tomu venoval rok - možno dva. Vy v tom pokračujete doteraz.
Je to pre vás stále rovnako zaujímavé ako vtedy pred rokmi?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

((video2))

Musím trochu poopraviť otázku. Nezoznámili sme sa náhodou. Bolo to kvôli filmu. Ako prvý sme spolu nakrúcali videoclip so skupinou Rebro. Pripomenul som to len preto, lebo na tú dobu rád spomínam.
Tu je odpoveď na danú otázku:
Je to pre mňa nielen zaujímavé, ale bavilo by ma to ešte viac než v minulosti, lebo už nie som viazaný zamestnaním a mohol by som tomu venovať okrem písania všetok čas. Žiaľ zdravotné problémy mi nedovolia vychutnávať si slobodu tvorby.

Za niektoré filmy ste dostali viaceré ceny. Niektoré dokonca aj v zahraničí. Malo to nejaký vplyv na vašu ďalšiu tvorbu?

Mám 25 diplomov a 9 medailí z rôznych súťaží na Slovensku aj v zahraničí.
Ocenenia na súťažiach som nikdy nebral vážne. Vždy to bolo len subjektívne hodnotenie členov poroty.
Poroty bývali rôzne. Od úplných laikov až po profesionálnych filmových tvorcov. Podľa toho vyzeralo aj hodnotenie mojej tvorby. Ale väčšinou som zbieral prvé ceny.

Niekoľkokrát ocenený animovaný film Vajce:
((video3))

Miro Jankes

Miro Jankes

Bloger 
  • Počet článkov:  528
  •  | 
  • Páči sa:  320x

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu